Stevns Klint Experience

Udvikling af stærke kulturdestinationer i kyst- og naturturismen: Lokal forankring, styrkede kommercielle sammenhænge og et stærkt internationalt brand

Foto: Mads Tolstrup

Projektet har til formål at styrke og udvikle Danmarks styrkeposition inden for kyst- og naturturisme gennem et tæt samspil med kulturoplevelser. 

Formål

Ved at skabe stærke kulturdestinationer, skal projektet tiltrække flere internationale gæster og styrke turismeforbruget gennem hele året.

Projektet bygger på en bred national forankring og udspringer af en fælles ambition om at samle kræfterne omkring kulturturisme i hele Danmark. Gennem lokale udviklingsplaner, strategiske fortællinger og international markedsføring skal kulturen gøres mere synlig, tilgængelig og værdiskabende for både borgere og gæster.

Projektet er forankret i Dansk Kyst- og Naturturismes handlingsplan for bæredygtig kulturturisme og skal omsætte en række af planens centrale anbefalinger til konkrete resultater.

Indsatser

1. Viden og kortlægning
Der gennemføres analyser, kortlægninger og netværksaktiviteter, som danner grundlag for udvikling og markedsføring af kulturdestinationer. Aktiviteterne koordineres af Dansk Kyst- og Naturturisme med input og datadeling fra alle partnere.

2. Udvikling af kulturkraftcentre
I udvalgte destinationer gennemføres udviklingsplaner og test af nye oplevelsesformater. Visit Sydsjælland Møn bidrager konkret med lokale nedslag og samarbejder med kulturinstitutioner og turismeaktører i deres område. VISM sikrer lokal forankring og involvering af erhverv og aktører i Sydsjælland og på Møn og er med til at føre nye oplevelsestilbud og forretningsmodeller ud i livet.

3. Nye former for lokal turisme
VISM deltager i arbejdet med at teste metoder til borgerinvolvering og lokalt engagement, hvor oplevelsesudviklingen tager afsæt i lokale kulturmiljøer og borgernes egne interesser. Formålet er at skabe oplevelser, der både kan engagere lokale og tiltrække gæster og skabe ny værdi for destinationen.

4. Databaseret forretningsudvikling
Kulturattraktioner får hjælp til at styrke deres kommercielle grundlag gennem udviklingsforløb med fokus på brug af data og målgruppesegmentering. VISM bidrager med rekruttering og støtte til kulturaktører i eget område og indgår i test og udvikling.

5. International markedsføring
VisitDenmark leder indsatsen for at skabe international synlighed omkring kulturturismen i kyst- og naturområder. VISM leverer indhold og cases fra egne områder, som indgår i markedsføringsindsatsen og den samlede fortælling om Danmark.

Projektledelse og partnerskab

Dansk Kyst- og Naturturisme (DKNT) er lead på projektet og har det overordnede ansvar for projektledelse og koordinering.

Projektet gennemføres i tæt samarbejde med følgende partnere: VisitDenmark, Kulturens Analyseinstitut, Visit Sydsjælland Møn, Destination Sjælland, VisitNordsjælland, VisitNordvestkysten, Destination Limfjorden, Destination Vesterhavet, Destination Himmerland, Destination Vadehavskysten, Destination Nord, Destination Fyn

Derudover indgår Danske Destinationer, Organisationen af Danske Museer og Dansk Storbyturisme som følgepartnere.

Hvorfor har projektet fået støtte?

Projektet skaber en samlet national retning for udvikling af kulturturisme i kyst- og naturturismen. Det bidrager til at løse udfordringer med lav oplevelsestæthed, manglende international synlighed og begrænset kommerciel udnyttelse af kulturarven.

Projektperiode

1. september 2024 til 20. februar 2027

Vil du vide mere?

Rikke Karlsson

Projektleder

rk@vism.dk

Projektet er støttet af: