Nye projekter skal fylde hotelsenge og feriehuse i en større del af året
Sydsjælland og Møn skal også være en attraktiv rejsedestination uden for højsæsonen. Det er fællesnævneren i tre nye udviklings- og markedsføringsprojekter, som Visit Sydsjælland & Møn er en del af.
Juli og august er højsæson for turister på Sydsjælland og Møn. Her er hotelsengene fyldte, feriehusene revet væk, og besøgstallene høje.
Men den øvrige del af året er der længere imellem turisterne. Det skal tre nye udviklingsprojekter med Visit Sydsjælland & Møn som bannerfører for denne del af Sjælland forsøge at lave om på. Lige nu sakker vi nemlig bagud sammenlignet med mange jyske destinationer, som har knækket koden til at fordele turisterne bedre ud i løbet af året.
Om bare fem år står en ny færdselsåre mellem Nord- og Sydeuropa klar. Femern Bælt-forbindelsen er den døbt, og den vil med al sandsynlighed skabe helt nye turiststrømme inden for Europas grænser. Undersøgelser viser, at Region Sjælland alene skal forvente en halv million flere internationale overnatninger, når Femern Bælt-tunnelen åbner, og at 10 mio. tyske turister har Sjælland og Øerne på radaren som feriemål inden for de næste tre år.
Det tegner godt for turismen på Sydsjælland og Møn. Men de kan ikke alle komme samtidigt. Derfor skal der arbejdes på at gøre destinationen mere attraktiv som rejsedestination uden for højsæsonen. Og det skal den tocifrede millionstøtte, der følger med de tre projekter, nu bruges til at ændre på.
”Det er helt nye tider for turismen på Sjælland. Derfor er vi i fuld gang med at opruste og forberede os. Projekterne skal skærpe vores eksisterende produkter, så vi er klar til det store rykind, men som turismekollektiv skal vi også udvikle nye oplevelses- og overnatningstilbud uden for højsæsonen og sørge for noget så banalt som, at der er åbent, når turisterne kommer,” forklarer Martin HH Bender, der er direktør i Visit Sydsjælland & Møn.
De tre projekter har forskellige fokusområder, men bliver alle på hver sin måde afgørende i arbejdet med at identificere, hvad der skal til for at udvide turistsæsonen og undgå spidsbelastning om sommeren. Fælles for projekterne er også, at der følger markedsføringskroner med til at realisere planerne. Udvikling og markedsføring går nemlig ”hånd i hånd”, som Martin HH Bender siger.
De kommende år bliver der skruet op for markedsføringstrykket over for de internationale turister – særligt på det tyske marked.
”Målet er at få flere overnatninger, så alle ikke flokkes om de samme værelser i højsæsonen. Det vil alt andet lige skabe positiv øget vækst, som vil udnytte den eksisterende kapacitet bedre, fordi den primære vækst sker uden for højsæson. Men vi skal også arbejde på at få mere kvalitetsovernatning, så vi kan matche turisternes efterspørgsel. Overnattende turister er vigtige, fordi de bidrager til hele værdikæden, så alt fra restauranter til museer og detailhandel får penge i kassen,” siger Visit Sydsjælland & Møns direktør.
Derudover skal en indmeldelse og samarbejde med MeetDanmark, der er det nationale udviklingsselskab for erhvervs- og mødeturisme i Danmark, også være med til at fylde senge uden for højsæsonen.
Foto:Feddet Strand Resort
Her kan du blive klogere på de tre projekter:
Sæsonudvidelse som løftestang for kapacitetsudnyttelse og bæredygtighed
Projektet fokuserer på bæredygtig turismeudvikling ved at analyse og kortlægge muligheder for nye markeder, målgrupper og potentialer for test af produkter og markedsføring, som skal tiltrække flere turister i skuldersæsonen. Derudover skal der testes nye turismetilbud, som skal sikre en udvidelse af sæsonen, spredning af turister og styrkelse af erhverv og lokalsamfund.
Økonomi: 3,274 mio. støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
SMA-Z (Strategic Marketing Alliance Zealand)
SMA-Z har til formål at styrke turismen på Sjælland og Øerne og det strategiske samarbejde mellem de fem destinationer uden for København. For at Sjælland og Øerne som turismeområde skal stå stærkest muligt, når den faste Femern-forbindelse åbner. Projektet skal bidrage til en bæredygtig udvikling af turismeerhvervet på Sjælland og Øerne gennem fælles markedsføring, bedre udnyttelse af kapaciteten i en større del af året og en skærpelse af turismeproduktets kvalitet, service og miljømæssige bæredygtighed.
Økonomi: 15,6 mio. kr. støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
MariEx
MariEx er et EU-projekt, der går på tværs af landegrænser, og har til formål at udvikle en række havne i Østersøen. Her i Visit Sydsjælland & Møn skal vi som den eneste danske partner i projektet arbejde målrettet med at bruge havnene på nye måder, tiltrække flere turister fra landsiden hele året og teste markedsføring af vores kystnære attraktioner. Erfaringerne fra markedsføringstestene skal bruges som rettesnor i andre europæiske nationer.
Økonomi: 17 mio. kr. støttet af Interreg South Baltic, som er medfinansieret af Den Europæiske Union, hvoraf Visit Sydsjælland & Møn støttes med 2,7 mio. kr.