Medier

Nye turistmedier pibler frem: Her er 3 bud på 2023’s vigtigste turismedagsordener

27.2.2023
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Kristian Sønderstrup-Granquist m.fl.

Turistsektoren svømmer pludselig i branchemedier. Men hvad er forklaringen på mediernes øgede interesse, og hvad kan vi forvente af deres dækning af dansk turisme? Bliv klogere her.

Først var der én, så var der to, og inden for det sidste halve år har yderligere to nye spillere så meldt sig på banen. Aldrig før har den danske turist- og oplevelsesindustri oplevet så massiv mediedækning fra dedikerede branchemedier som nu.

Og det er ikke tilfældigt, mener Simon Dinsen Hansen, der er redaktør på Politikens nichemedie Turistmonitor.dk, som gik i luften for blot fire måneder siden.

”Turistindustrien udgør et vigtigt ben i det danske velfærdssamfund, men den har også en enorm kompleks værdikæde, der involverer private virksomheder, lokale, destinationsselskaber, kommuner, foreninger, organisationer og politikere. Hele turismeområdet har behov for at blive synliggjort bedre og blive rykket tættere på det politiske niveau. For der er ingen tvivl om, at turismen er en stærk driver for lokal og regional udvikling,” siger redaktøren.

Det allerførste digitale branchemedie Standby.dk og Check-in.dk, der begge er ejet af Travelmedia Nordic, så dagens lys henholdsvis i 1998 og 2020. Hvor Check-in.dk henvender sig til luftfartsbranchen, har Standby.dk traditionelt været for rejsebranchen. Men i kølvandet på coronakrisen er interessen for indlandsturismen taget til, og det har fået Travelmedia Nordic til at lancere det nye turistmedie Turisme24.dk her i starten af 2023. Det gør mediet til det nyeste skud på stammen.

Tilbage i 2017 blev landets første 100 procent indlandsdedikerede medie, Turisme.nu, søsat. Det startede som et con amore-projekt med ildsjæleportrætter og tendenshistorier, men har siden 2020 været en abonnementsforretning. Akkurat som alle de andre branchemedier med afsæt i turismen.

Cykelferie

Foto:Mads Tolstrup

Dét kan du forvente af de tre branchemedier

Med så mange branchemedier kan det være lidt af en jungle at finde rundt i, hvem der repræsenterer hvad. Derfor har vi spurgt de tre redaktører, hvad der kendetegner netop deres medie – og mindst lige så væsentligt, hvad der adskiller dem fra hinanden.

”Vi skal ikke slås med de andre om at være først eller have mange nyheder. Vores mål er lave færre, men bedre artikler, der går et spadestik dybere, og som man kan lære noget af. Dét, man populært kalder news, you can use. Og så sætter vi en ære i at komme rundt i landet og møde vores kilder ansigt til ansigt. Det, tror vi på, giver bedre historier,” siger Lars Bo Axelholm, der er redaktør og stifter af Turisme.nu.

Han fortæller, at Turisme.nu løbende arbejder på at formidle viden på nye måder. Både gennem webinarer, store sæsonanalyser og masterclasses i alt fra bæredygtighed til kulturturisme.

Noget af det, som Turisme24.dk slår sig op på, er, at redaktionen består af medarbejdere, som har erfaring med turistbranchen.

”Vi er meget tæt på branchen og føler faktisk, vi er en del af den. Det giver os en helt særlig indsigt i, hvad der sker rundt omkring i landet, og så har vi et stort kildenetværk, som gør, at vi får adgang til nogle helt eksklusive historier. Generelt har vi flere produktorienterede end politiske historier, de er nemlig mest inspirerende, og branchen kan lige så godt lære af hinanden. Dansk turisme har trods alt et fælles mål om at få flere turister til Danmark,” siger Ole Kirchert Christensen, ansvarshavende redaktør hos Travelmedia Nordic, som i 25 år har uddelt branchepriser ved Danish Travel Awards.

Hos Politiken-mediet Turistmonitor.dk er dækningen frem for alt kritisk og konstruktiv, forklarer Simon Dinsen Hansen.

”Det er de to ben, der holder os gående. Vi skal turde at stille de kritiske spørgsmål, for det er sådan, vi graver nye sandheder frem. Men det kritiske standpunkt kan ikke stå alene. Det er for nemt. Vores historier skal føre til en konstruktiv debat, som kan nå hele vejen ind til politikerne på Christiansborg og udvikle branchen i en positiv og også mere bæredygtig retning,” siger redaktøren, der erkender, at det er en vanskelig balancegang, når man samtidig lever af abonnenter. I bund og grund handler det om at være fair, siger han.

Både Turistmonitor.dk og Turisme24.dk er rendyrkede nyhedsmedier, der udkommer flere gange dagligt.

Cykelferie

Foto:Mads Tolstrup

Turismens vigtigste dagsordener

De senere år har den ene krise erstattet den næste. Først kom coronakrisen og lagde gaderne øde hen. Så udbrød der krig i Europa, og sidste år eksploderede fødevare- og energipriserne. Alligevel var der rekordmange overnatninger i Danmark i 2022.

Netop nu holder hele den danske turistbranche vejret, for hvad skal vi forvente af 2023? Hvis der er noget, de sidste tre år har lært os, så er det, at fremtiden er uforudsigelig.

Spørger man de tre mediechefer, hvilke turismedagsordener de kommer til at holde et vågent øje med den kommende tid, fremhæver de hver især noget forskelligt.

Lars Bo Axelholm fra Turisme.nu peger på fraværet af de oversøiske turister. For ham er den store ubekendte stadig, hvor hårdt krisen rammer dansk turisme: Bliver danskerne hjemme i stedet for at rejse sydpå – og kommer tyskerne i lige så højt antal, som vi så sidste år? 

Ole Kirchert Christensen fra Turisme24.dk fremhæver manglen på arbejdskraft som et brandvarmt emne, og Simon Dinsen Hansen regeringens planer om at ændre i erhvervsstøtten. En støtte, der finansierer en lang række projekter i de danske lokalsamfund. Desuden vil Turistmonitor.dk gå løsningsorienteret til værks, når det kommer til de udfordringer, der kan være forbundet med på den ene side at drømme om flere turister og på den anden side at have ambitioner om at blive mere bæredygtige som turistnation.

Tilbage står spørgsmålet, om der er plads til hele tre branchemedier i dansk turisme. Til det svarer de tre mediechefer for første gang samstemmende:

”Det må tiden vise.”

 

Et abonnement på Turisme24.dk koster 995 kr. årligt, mens du skal slippe 4.849 kr. for at få adgang til Turisme.nu og 5.000 kr. for Turistmonitor.dk. Før forhandling vel at mærke.