Helårsturismen banker på: ”Det bliver hårdt i starten, men godt på sigt”
Flere og flere turistattraktioner på Sydsjælland og Møn holder helårsåbent. Og det er en udvikling, der vil gøre landsdelen mere konkurrencedygtig fremadrettet.
Denne vinter er der rig mulighed for at få én på opleveren på Sydsjælland og Møn. Men sådan har det ikke altid været. For bare fem år siden lukkede langt de fleste attraktioner ned for sæsonen, så snart efterårsferien gik på hæld, og den sidste børnefamilie havde forladt parkeringspladsen.
De senere år er der dog sket et radikalt skifte. Nu har flere af destinationens absolut største attraktioner helårsåbent. Det gælder bl.a. Camp Adventure, Holmegaard Værk og det spritnye oplevelsescenter Stevns Klint Experience.
Tidligere var Gavnø Slot en af de få attraktioner, der holdt juleåbent, men nu har de altså fået selskab, og det er helt afgørende, at endnu flere følger trop, hvis Sydsjælland og Møn skal kunne konkurrere med andre destinationer i Danmark hele året rundt, mener Martin HH Bender, der er direktør i VisitSydsjælland-Møn.
”Mange siger, at vi har brug for mere overnatningskapacitet, hvis vi skal stå stærkere. Og det er rigtigt, at det tørster vi efter i sommerhalvåret. Men sandheden er, at vores suverænt største uudnyttede overnatningspotentiale ligger i de ledige senge, som ikke bliver brugt i vinterhalvåret. Det er hundrede tusindvis af tomme senge, der bare står og venter på, at det bliver sommer. Men sådan behøver det ikke at være. Den transformation har vi set andre steder. Det vildeste eksempel er nok København, som helt op til start 00’erne primært var en sommerdestination, men i dag er velbesøgt hele året,” siger direktøren og fremhæver jul i Tivoli som en af de helt store sællerter.
Også på Bornholm har man knækket koden til at forlænge sæsonen. For nylig vandt Destination Bornholm en stor international pris for deres arbejde med at udvikle vinterturismen på øen. Det har man bl.a. gjort ved at koordinere og skabe synlighed omkring øens vinteraktiviteter. Gæsterne må for alt i verden ikke møde lukkede døre og gå forgæves, lyder det fra direktør Pernille Lydolph.
”Drivkraften her på Bornholm har været en fælles iver og lyst til at sikre flere helårsansættelser. Det er det, der gør, at vi evner at tiltrække tilflyttere, og i sidste ende er det dét, der får lokalsamfundet til at hænge sammen. Det kan kun lade sig gøre at blive en vinterdestination, hvis man løfter i fællesskab,” forklarer hun.
Foto:VisitSydsjælland-Møn
Hønen og ægget
Dét, der afholder nogle attraktioner fra at holde åbent, er slet og ret økonomi. Som det ser ud nu, er turisterne færre i årets kolde måneder, så kan det overhovedet svare sig at forlænge sæsonen? Ifølge Pernille Lydolph er det den evige historie om hønen og ægget. Hvis ikke attraktionerne har åbent, så kommer gæsterne heller ikke. Man er nødt til at have tålmodighed, mener hun.
”Rom blev ikke bygget på en dag, og derfor må man heller ikke forvente at blive bestormet af gæster fra dag ét. Det tager tid at blive en vinterdestination, men jo flere, der bakker op, jo lettere bliver det at komme i mål,” siger Pernille Lydolph.
En af de attraktioner, der har haft stor succes med at holde juleåbent på Sydsjælland, er Gavnø Slot lige uden for Næstved. Det er 16 år siden, at det første julemarked løb af stablen i de gamle avlsbygninger fra 1800-tallet, og siden har det været en årlig tradition, som har trukket gæster til fra ind- og udland. I dag er julemarkedet Danmarks største, men sådan har det ikke altid været.
”Det første år gav vi gratis adgang til alle gæster for at komme godt fra start. Det skabte en kæmpe interesse og gav os værdifuld erfaring med, hvem gæsterne var, og hvad de efterspurgte, ” siger direktør for Gavnø-Fonden, Helle Reedtz-Thott.
Samtidig er Gavnø Slot afhængige af, at udstillerne har den rigtige sammensætning for at sikre velbesøgte stande og en tilfredsstillende omsætning for udstillerne i alle seks åbningsdage i november.
”Det er vores opgave at pleje vores brand og fortællingen om Gavnø som bærende kulturarv i området. Vi er lykkedes med at skabe en tradition for tusindvis af gæster i Danmark, men også fra Sverige og Tyskland. Hvis man som vi har ambitioner om at bevare en bæredygtig forretning, der kan gentages år efter år, så skal barren sættes højt. Hvert år har vi fokus på at gøre det lidt bedre end det forrige,” forklarer Helle Reedtz-Thott.
Turisme driver udvikling
Ifølge Martin HH Bender ser det bedre ud end nogensinde for helårsturismen på Sydsjælland og Møn. Det går den rette vej. Heldigvis, for der er ingen vej uden om.
”Vi ser ind i en fremtid, hvor flere og flere bliver tvunget til at have åbent året rundt, hvis vi for alvor skal træde ind i de voksnes rækker. Turisme er den afgørende driver for udviklingen af vores lokalområde. Det bliver hårdt i starten, men det bliver godt på sigt. Femern-forbindelsen kommer til at fodre os med turister. Vi ligger lige i smørhullet mellem Tyskland og København, så potentialet er der, men det kræver vilje og nok også lidt hjælp fra alle de lokale ildsjæle,” siger direktøren og fortæller, at VisitSydsjælland-Møn fremover vil intensivere markedsføringen af de korte ferier i vinterhalvåret, ligesom erhvervsturismen får et boost. Virksomheder er nemlig ligeglade med sæsoner, de efterspørger blot et konferencelokale og en god seng at sove i.
På Sydsjælland og Møn står campingpladserne for halvdelen af al overnatningskapacitet, og en teltovernatning i december er svær at sælge. Men også her ser vi en spændende udvikling, som gør det muligt at forlænge sæsonen. Flere af de største campingpladser i landsdelen, som f.eks. Feddet ved Faxe Ladeplads og De Hvide Svaner i Karrebæksminde, opfører nemlig lækre hytter på livet løs disse år.