Tv-branchen er ellevild: Sydsjælland og Møn hitter som tv-lokation
Sydsjælland & Møn er på tv-branchens radar netop nu. Områdets unikke lokationer bliver brugt som kulisse i flere store danske og internationale produktioner. Det er godt nyt for hele Sydsjælland & Møn, siger brandingekspert.
Nysø Gods i Præstø optræder lige nu i stjerneinstruktøren Thomas Vinterbergs anmelderroste serie ”Familier som vores” i bedste sendetid på TV2. Koldkrigsmuseum Stevnsfort på Stevns bliver brugt som kulisse for DR’s nye underholdningsprogram ”Dobbeltspil”, hvor agenter og dobbeltagenter skal indgå alliancer og lægge udspekulerede planer i forsøget på at afsløre hinandens sande identitet i fortets underjordiske gange. DR-duoen Nikolaj og Jørgen fra "Nak og Æd" er på jagt efter en agerhøne på Stevns.
Og hollywoodstjernen Ewan McGregor, der nok er bedst kendt for sin rolle som jedimesteren Obi-Wan Kenobi i Star Wars-universet, er spottet på Møn med et kamerahold i ryggen. Sammen med vennen Charley Boorman har han kørt nogle af verdens smukkeste nationer tyndt på motorcykel for at filme det Emmy-nominerede rejseprogram ”Long Way” til Apple Tv+. I den nye sæson ”Long Way Home” har makkerparret fundet vej til Skandinavien – og den lille ø-perle Møn. Ewan McGregor og Charley Boorman var gæstebartendere på den legendariske havnebar ”Klaphesten” i Klintholm.
Sydsjælland & Møn er her, der og alle vegne lige nu. Hvad end det er i tv, film eller serier. Og i brandingmæssig forstand er der god grund til at klappe i hænderne over tv-branchens interesse, forklarer Eva Svavars, der er brandingekspert i reklamebureauet Lead Agency og forhenværende teamleder for turisme i Erhvervsministeriet.
”Produktionsselskaberne har en særlig evne til at åbne seernes øjne for de mange unikke lokationer, vi har her i Danmark, som selv mange danskere ikke anede eksisterede. Det kan være med til at øge kendskabet til destinationen og styrke et helt områdes omdømme. Dem, der ikke har besøgt destinationen før, sidder sikkert også tilbage med en fornyet opfattelse af, hvad Sydsjælland og Møn er for et sted,” siger brandingeksperten.
Særligt én tv-genre har dog lidt ekstra pondus, påpeger Eva Svavars.
”Rejseprogrammer er toppens tinde inden for placebranding. Det er en kæmpe ting på streamingtjenesterne, for rigtig mange mennesker elsker at drømme sig rundt i verden,” siger hun og nævner flere eksempler på vellykkede adventureprogrammer.
Blandt andet Netflix-hitserien ”Somebody Feed Phil” med den madglade globetrotter Phil Rosenthal i værtsrollen, der på humoristisk vis smager sig gennem verdens metropoler på snart 8. sæson. Og den vilde nordmand og eventyrer Lars Monsen, der bliver sat af et ukendt sted i verden og skal overleve i vildmarken i ”Monsen på vildspor”.
Foto:Ole Eskling
Hemmelige optagelser
Der er dog et men, understreger Eva Svavars. Der er nemlig også mange eksempler på tv-produktioner, som aldrig helt fik den afsmittende effekt på besøgstal eller image, som man kunne drømme om. Det er typisk tilfældet i de tv-produktioner, hvor omgivelserne blot bliver brugt som statisk kulisse uden at blive omtalt.
”Tag sådan et program som ”Forræder” på TV2. Det er filmet på et slot, men i princippet aner vi seere ikke, om det slot ligger i Danmark eller i England. Det er helt afgørende, at stedet bliver beskrevet i optagelserne. Ellers har eksponeringen ingen effekt på tilstrømningen af turister,” siger brandingeksperten.
På Koldkrigsmuseum Stevnsfort, der er en del af Østsjællands Museum, er direktør Kasper Renström Østervig spændt på, om DR’s ”Dobbeltspil” får flere besøgende til at lægge vejen forbi. Det er endnu for tidligt at konkludere.
Kasper Renström Østervig har dog gjort sig en væsentlig observation, efter han har set programmerne, der udspiller sig 18 meter under jorden i det gamle forsvarsværk, som under Den Kolde Krig var en vigtig brik i Danmarks og NATO’s forsvar, hvis der udbrød krig mellem øst og vest.
”Det er fantastisk at se, hvordan fortet bliver iscenesat i tv-programmet. Det bliver nævnt igen og igen, og det bliver udelukkende omtalt positivt og fremhævet som en unik lokation,” siger han.
I hele optageperioden har DR holdt kortene helt tæt ind til kroppen, så det er først nu, direktøren reelt ved, hvilken rolle Koldkrigsmuseum Stevnsfort spiller i underholdningsserien.
Op til premieren har Østsjællands Museum udviklet en helt ny oplevelsestur, der henvender sig specifikt til børnefamilier, som er målgruppen for DR’s ”Dobbeltspil”. Ligesom man kender det fra eksempelvis New Zealand, hvor Ringenes Herre fans fra hele verden valfarter til ”Mount Doom”, der i virkeligheden hedder Mount Ngāuruhoe, og andre ikoniske attraktioner, som blev verdenskendte i den populære serie om hobbitten Frodo, troldmanden Gandalf og alle de andre figurer.
Den nye familietur på Stevnsfortet har været populær, fortæller Kasper Renström Østervig, og næste år bliver turen spidset yderligere til.
”Familieturen er kommet for at blive i næste sæson, men vi har ikke set den fulde effekt af eksponeringen endnu, og vi ser frem til at blive klogere på den i den kommende sæson,” siger han.
Foto:Frame & Work
Serier giver ekstra eksponering
En af de attraktioner på Sydsjælland og Møn, der har det med at tiltrække sig stor national og international opmærksomhed, er Camp Adventure. Siden åbningen i 2019 har de haft besøg af tv-hold fra hele verden. Bl.a. produktionsselskabet bag National Geographics fascinerende dokumentarserie ”Europa set fra oven” og Channel 4’s ”George Clarke’s amazing spaces”, som bliver vist i hele Storbritannien.
I Danmark har Skovtårnet kunnet spottes i alt fra ”Versus” til ”Sæt pris på Danmark” og ”Fuckr med din hjerne”. Selv her fire år efter premieren lever Camp Adventure stadig højt på Skovtårnets optræden i den populære TV2-julekalender ”Tinka og Kongespillet”, der blev enormt populær blandt danske børn og unge, fortæller Ida Roed, der er kommunikationsansvarlig hos Camp Adventure.
”Danskerne døbte Skovtårnet ’Tinka-tårnet’, og selv her fem år senere er der mange både børn og voksne, der kalder det netop det. Så det blev på mange måder et ikon i børnefamilierne og fik sin helt egen subidentitet,” siger hun og fortæller, at genudsendelser af diverse programmer jævnligt giver et fornyet eksponeringsboost.
Selvom Skovtårnet og New Zealand blot blev brugt som kulisser i ”Tinka” og ”Ringenes Herre”, gjorde tv-eksponeringen indtryk på seerne. Ifølge Eva Svavars er nogle landskaber og attraktioner ganske enkelt så spektakulære og anderledes, at seerne på eget initiativ søger information om stederne med henblik på at rejse dertil.
Helt generelt er det sådan, at programserier trumfer enkelteksponeringer, forklarer brandingeksperten. Serieformatet har stor brandingmæssig værdi.
”Når først man er hooked på en serie, ser man den til ende. Det betyder, at seeren bliver eksponeret for samme sted eller attraktion gentagne gange, og det er ubetalelig reklame,” slutter Eva Svavars.
”Dobbeltspil” kan streames på DR TV, ”Familier som vores” på TV2 Play, og premieredatoen for ”Long Way Home” på Apple Tv+ er endnu ikke offentliggjort. ”George Clarke’s amazing spaces” kan streames gratis på Channel 4.