Sommerhus i Rødvig

Sæsonudvidelse som løftestang for kapacitetsudnyttelse og bæredygtighed

Foto: Mads Tolstrup

Projektet har til formål at styrke helårsturismen og sikre en mere bæredygtig og balanceret udnyttelse af turismens kapacitet i Danmark.

Formål

Ved at udvide skuldersæsonen skabes der mulighed for øget beskæftigelse, længere indtjeningsperioder for virksomheder og et mere robust lokalt turismeerhverv.

Særligt i destinationer på Sjælland og øerne ses i dag en skæv fordeling af turister hen over året. Projektet skal derfor bidrage til at aktivere den uudnyttede kapacitet i forårsmånederne (april–juni) og efteråret (september–oktober) og understøtte, at flere gæster vælger at besøge områderne uden for højsæsonen.

Sæsonudvidelsen er både en social, økonomisk og miljømæssig løftestang: Projektet skal sikre nye turismetilbud, styrke lokale arbejdspladser og fremme brugen af den eksisterende bygningsmasse, i stedet for nybyggeri. Samtidig skal indsatsen understøtte bedre spredning af gæster i tid og geografi.

Indsatser

1. Analyse og kortlægning af potentialer
Første indsats består i at analysere og forstå de nuværende rejsemønstre og turismedata. Analyserne skal kaste lys over hvorfor nogle destinationer har større succes med kapacitetsudnyttelse end andre. Analysen vil undersøge markedspotentialer, målgrupper, feriekalendere, barrierer og muligheder for øget turisme i skuldersæsonen. Resultaterne skal bruges til at udpege geografiske fokusområder og målrette markedsføring og produktudvikling.

2. Udvikling af nye turismetilbud
På baggrund af analyserne udvikles der nye turismeoplevelser uden for højsæsonen. Det kan være alt fra dagsture fra København til kyst- og naturoplevelser, til særlige outdoor- og gastronomiprodukter. Der vil være fokus på at samle aktører og sikre lokal forankring, herunder involvering af frivillige, foreninger og erhvervsliv. Brug af offentlig transport og bæredygtige løsninger bliver tænkt med hele vejen.

3. International testmarkedsføring
Projektet tester nye internationale markeder og målgrupper gennem kampagner. Her arbejdes målrettet med at tiltrække internationale turister til Sjælland og Jylland i skuldersæsonen, fx via markedsføring af unikke natur- og kulturoplevelser udenfor København. 

Projektledelse
VisitSydsjælland Møn er projektansøger og har lead på projektet. VISM står for den overordnede projektledelse, økonomi og koordinering. Dette sker i tæt samarbejde med en række stærke partnere: Dansk Kyst- og Naturturisme, VisitDenmark, Destination Trekantområdet, Destination Sjælland og Visit Lolland-Falster.

Alle partnere bidrager aktivt til udvikling og implementering – både gennem strategisk sparring, lokal forankring og test af konkrete indsatser.

Hvorfor har projektet fået støtte?

Projektet understøtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategiske mål om bæredygtig vækst og helårsturisme. Det adresserer et af dansk turismes største udfordringer; at omsætning og beskæftigelse er koncentreret på meget få sommeruger. Ved at arbejde med analyse, testudvikling og målrettet markedsføring, vil projektet bidrage til mere stabile arbejdspladser, bedre udnyttelse af eksisterende kapacitet og en mere balanceret turismeudvikling til gavn for både erhverv og lokalsamfund.

Projektperiode

1. oktober 2024 til 1. oktober 2027

Vil du vide mere?

Projektleder

cd@vism.dk

Direkte:

 

Projektet er støttet af: