Har du set dem? Busreklamer fra Sydsjælland & Møn er overalt i København lige nu
Møns Klint, Holmegaard Værk, Skovtårnet og en håndfuld andre fantastiske seværdigheder fra vores landsdel tager hovedstaden med storm her i foråret. Nye busreklamer med glimt i øjet skal overbevise københavnerne om at tage på weekendophold og ferie på Sydsjælland & Møn.
Amagerbrogade, H. C. Andersens Boulevard, Nørrebrogade og Indre by. Hele 36 busser drøner lige nu rundt i pendulfart mellem nogle af hovedstadens mest tætbefærdede områder, og fælles for dem alle er, at de har store reklamebannere fra Sydsjælland & Møn på bagsmækken.
Busbagsiderne er ét ud af en række markedsføringstiltag fra Visit Sydsjælland & Møn, som har til formål at hale særligt de danske turister i land i 2023.
”Den danske turistbranche har været igennem nogle turbulente år med corona, og hvis der er noget, vi har lært, så er det, at vi ikke skal satse hele butikken på de udenlandske gæster. Heldigvis valfarter de internationale turister igen til Danmark, men vi vil gerne gøre en ekstra indsats for at fastholde de mange danskere, der de senere år har genopdaget Danmark som rejsemål. Det er vi bare ikke ene om. Noget nær alle destinationsselskaber i landet opruster, og det er vi nødt til at matche for at stå stærkt i konkurrencen om de attraktive danske turister. De udgør langt størstedelen af turistmassen på Sydsjælland & Møn,” forklarer Mike Olesen, der er marketingchef i Visit Sydsjælland & Møn.
Det er første gang, at Visit Sydsjælland & Møn eksperimenterer med reklamer på busbagsider. Men det er langt fra tilfældigt, at det lige præcis er københavnerne, der her i forårsmånederne eksponeres for budskaber om de mange unikke oplevelser blot en times kørsel fra storbyen.
”Det er ingen hemmelighed, at vi gerne vil bejle til københavnerne, fordi vi ved, at de har gode indtægter, store rådighedsbeløb og er villige til at betale for lokale råvarer, førsteklasses overnatning og oplevelser. Det har vi rigtig meget af her på Sydsjælland og Møn,” siger Mike Olesen og fortæller, at reklamerne også vil kunne spottes på en række digitale infoskærme ved de store udfaldsveje i udkanten af København.
Det gælder eksempelvis Folehaven og Lyngbyvej, hvor mange hundredetusinde bilister, der hver dag skal til og fra arbejde, lægger vejen forbi
Foto:Christian Lindgren
Stop op-effekt
Det er det anerkendte reklamebureau Boye & Spellerberg, der står bag busbagsidernes udtryk. Samme kreative duo som i årets begyndelse var med til at opbygge en helt ny brandidentitet omkring området, efter at Destination SydkystDanmark blev parkeret til fordel for det mere gennemskuelige Sydsjælland & Møn.
Ifølge Peter Boye, der er creative director i Boye & Spellerberg, og som er hjernen bag tekstuniverset, er danskerne mere modtagelige over for reklamebudskaber, hvis de serveres på en frisk og uhøjtidelig måde, som taler ind i tidens strømninger.
”I bund og grund er det lokkemad, vi laver. Vi skal overbevise københavnerne om at tage ud af byen, men samtidig droppe weekendopholdet i Berlin. De skal få lyst til at sætte sig bag rattet og køre på opdagelse. Det kræver nogle gode argumenter og frem for alt et glimt i øjet, for det appellerer til danskernes natur, kultur og folkesjæl,” siger bureaudirektøren og understreger, at den visuelle dimension er mindst lige så vigtig, da billeder om noget kan forføre.
Blandt andet bliver et af Danmarks mest spektakulære naturfænomener, Møns Klint, præsenteret med ordene ”Danmark har en klint, der er mere ikonisk end Eastwood”, mens ”Gør som Tarzan, hæng ud i Næstved” sætter scenen for Gavnø Slots trætopklatrebaner.
”Busbagsiderne skal skabe en stop op-effekt, som får de københavnske trafikanter til at spærre øjnene op og blive nysgerrige på mere. Det gør heller ikke noget, hvis de trækker lidt på smilebåndet. Nu hvor vi har skiftet brandidentitet, er det ekstra vigtigt, at vi er synlige i målgruppen. Derfor har vi simpelthen valgt at dominere bybilledet i hovedstaden – ikke bare én dag eller et par uger, men seks uger i træk. Forhåbentligt kan det give os en konkurrencemæssig fordel, nu hvor turisternes booking- og rejsemønstre er sværere at gennemskue end nogensinde,” siger Visit Sydsjælland & Møns marketingchef, der samtidig afslører, at busbagsiderne med budskaber fra Stevns falder en lille smule senere for at booste højsæsonen.
Naturen og kulturen er blandt de helt store trækplastre på Sydsjælland & Møn, og derfor centrerer mange af busbagsiderne sig netop omkring disse temaer.
”I løbet af de sidste 10-15 år er der sat stærke kræfter i bevægelse for at skabe attraktionsværdi på Sydsjælland & Møn. Det er summen af oplevelser, der skaber en destination, og derfor har vi valgt at fremhæve nogle af de mere unikke af slagsen på busbagsiderne. Tanken er, at de skal inspirere turisterne til at komme rundt i destinationen og få mere med, inden de tager tilbage til stenbroen igen,” slutter Peter Boye.
Foruden Boye & Spellerberg har også grafisk designer Christian Lindgren været med i udviklingen af busbagsiderne.
Foto:Christian Lindgren