Harmøni

Helt ny kampagne skal få turister til at nyde Møn i samspil med naturen

19.6.2024
Forfatter: Oliver Anthony Langhoff Perry
Foto: Visit Sydsjælland & Møn

’Harmøni’-kampagnen bliver i dag lanceret, og den opfordrer danske turister til at nyde den mønske natur på naturens egne præmisser. 

Det bliver mere og mere populært at rykke ud i naturen på ferie, og med sommerferien for døren, står naturen overfor et potentielt kæmpe indryk af turister.

Det store pres skal den nye kampagne ’Harmøni’, som blev lanceret i dag, forsøge at tackle.

- Vi håber, at Hamøni-kampagnen kan være med til, at Møns natur ikke bliver ødelagt af det turismepres, der er i højsæsonen, fortæller Nanna Kildemose Nielsen, som er projektleder hos Visit Sydsjælland & Møn og tovholder på kampagnen. 

Kampagnens mål er, at der kommer mange turister ud og oplever den mønske natur, uden at belaste den. Kampagnen gør derfor besøgende, såvel som lokale i området opmærksomme på, hvordan man passer bedst muligt på den unikke natur, der kendetegner Møn.  

- Møns hovedattraktion er alle de mange naturoplevelser, og derfor skal vi sørge for at værne om den bedst muligt, siger Nanna Kildemose Nielsen. 

’Don’t mess with Møn’
Turister, som besøger Møn, skal blive opmærksomme på, hvor unik og samtidig skrøbelig naturen i området er. Derfor har Visit Sydsjælland & Møn i samarbejde med Vordingborg Kommune sat gang i oplysningsarbejdet.

Med klistermærker, plakater og catchy slogans som ’Don’t mess with Møn’ og ’Hold Møn smuk’, skal potentielle gæster blive inspireret til at respektere naturen, før de tager afsted.

Langsigtede planer

I forbindelse med kampagnen, er der også blevet udviklet en kernefortælling om naturen på Møn og et helt konkret kodeks, som både turister og lokale kan læne sig op ad for at sikre, at de beskytter naturen. De langsigtede mål er, at besøgende og lokale skal sørge for at give Møn videre i den tilstand, de fandt den i.

Kampagnens skal køre hen over hele højsæsonen.  
 

Harmøni posters

Foto:Visit Sydsjælland & Møn