Fyret

Storstilet kampagne skal få danskerne til at droppe charterrejsen og blive hjemme

24.12.2021
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Camp Møns Klint

En ny, landsdækkende kampagne skal varme danskernes følelser for ferie i hjemlandet op. Kampagnen sætter spot på natur og kyster fra nord til syd og øst til vest. Bag den står Destination SydkystDanmark sammen med landets 18 andre destinationsselskaber.

Talemåden, ”vi skal bare være i Danmark”, er nok blevet luftet en del gange de sidste par år. Danskerne har i høj grad holdt ferie i hjemlandet, men ferie i Danmark er ikke bare at blive hjemme i parcelhuskvarteret. Det udfordrer kampagnen, der går under navnet ”Meget mere end bare Danmark” for tredje år i træk. 

Kampagnen understreger, at Danmark som feriemål byder på et hav af oplevelser fyldt med nuancer og kontraster. Fra hyggelige badestrande til dramatiske klippeformationer. Fra opladning til energiudladning. Fra oplevelser helt nede på jorden til helt op i skyerne. Blandt andet kan man synke ned i et udendørsbadekar hos Camp Møns Klint, komme højt til vejrs i Skovtårnet eller se stjernerne funkle over Møns Klint, hvor nattehimlen er exceptionelt klar.

Kampagnen er sat i værk af brancheorganisationen Danske Destinationer, der tæller 19 destinationer, heriblandt Destination SydkystDanmark. Det er første gang, at de danske turismeudviklingsselskaber alene står bag en samlet kampagne, der er målrettet danskerne.

Kampagnen lanceres på bagkant af pandemien, og det er ikke helt tilfældigt. Danske Destinationer forudser nemlig, at der bliver rift om de danske feriegæster. Direktør i Destination SydkystDanmark Martin HH Bender mener, det er det helt rigtige tidspunkt at genopfriske danskernes fornemmelse for ferie i Danmark.

”Ude godt, men hjemme bedst. Det er der mange danskere, der har for vane at sige, når de vender hjem fra sydens sol. Men under coronapandemien er det for alvor gået op for de lidt yngre generationer, at der er hold i det gamle ordsprog. Danmark har så enormt meget at byde på. Naturen er en attraktion i sig selv, vi har unikke overnatningsmuligheder som aldrig før, og man finder næppe et andet land i verden med så højt gastronomisk niveau netop nu,” siger direktøren.

Kampagnen sætter fokus på Møn, Stevns, Faxe, Næstved og en lang række andre ferieområder i den danske natur og ved de danske kyster, gennem en række små film, der er sprøjtes ud på sociale medier fra 1. marts og seks uger frem.

”Mange kender Skovtårnet, men det er nok de færreste, der ved, hvad man kan opleve lige i nærheden. Det er noget af det fantastiske ved at holde ferie i SydkystDanmark – den næste fede oplevelse er altid kun en kort køretur væk. Vi har masser af små, uopdagede perler på Sydsjælland og Møn, som bare venter på at blive udforsket,” siger Martin HH Bender.

Kampagnen er skabt af produktionsselskabet Laban, Medvind Kommunikation og Danske Destinationer med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Læs mere her: https://www.megetmereendbare.dk/

 

Videoerne kan ses her:

Smuttur: https://youtu.be/5jMTLc7QeUE

Cykelferie: https://youtu.be/5swCwQZztLA

Køreferie: https://youtu.be/voVqhNRsEiY

Kyst/Natur: https://youtu.be/oGLe4EqdljA