Campingpladser investerer millioner: ”Vi bygger kun ferieboliger fra øverste hylde”
De to campingpladser De Hvide Svaner Camping og Møns Klint Resort har vokseværk. Særligt den nye Femern Bælt-forbindelse og en forventet UNESCO-udnævnelse får ejerne til at ekspandere og tro på, at det kun kan gå én vej for turismen på Sydsjælland og Møn. Nemlig fremad.
Det er det helt tunge skyts, der bliver kørt i stilling på De Hvide Svaner i Karrebæksminde og Møns Klint Resort på Møn.
De to campingpladser er godt i gang med at fremtidssikre forretningen ved at udvide udbuddet af overnatningstilbud, så de er rustet til at tage imod de mange nye turister, der forventes at finde vej til Sydsjælland og Møn, når Møns Klint forhåbentligt hiver en UNESCO-udnævnelse hjem til sommer, og Femern-forbindelsen står klar i 2029.
De Hvide Svaner har tilladelse til at bygge 130 topmoderne feriehytter med stor træterrasse, biopejs, lækkert køkken og badeværelse ved Karrebæk Fjord nær Næstved. De 14 af dem er allerede opført, og inden sommersæsonen for alvor går i gang, står der tre mere. De kommende år bliver der løbende opført nye hytter.
Lige ovre på den anden side af vejen kommer De Hvide Svaner til at skabe et rekreativt område og bygge 46 sommerhuse i samarbejde med projektudvikleren Nordic Ville. Saltø Strandhuse er projektet døbt. Nogle af dem skal sælges til private, mens andre skal lejes ud. Og på den anden side af Karrebæksmindes ikoniske græshoppebro, hvor fastland bliver til ø, er der også store visioner.
Her har godsejerparret Carl og Louise von Scheel-Plessen fra Saltø Gods, der står bag De Hvide Svaner, indgået en aftale med ejerne af Gerbredgård om at omdanne gården til en lille ferieoase med 50 ferielejligheder, naturdestilleri og café, som øens øvrige feriegæster også kan nyde godt af.
Der skal plantes en frugtplantage, så der kan laves lokal calvados på æbler og syltetøj, som kan serveres i cafeen, og der skal etableres blomsterenge og plantes vinstokke på markerne. Det er blot lokalplanen, de venter på.
”Når Femern Bælt-forbindelsen åbner, tager det kun tre timer at komme fra Hamborg til Enø via motorvejen. Det er den længde, de fleste elbiler kan køre på én opladning, og det vil få flere tyskere til at tage spontane ture til Danmark, tror vi. Sydsjælland er et fantastisk område med et kæmpe potentiale, og det bliver kun mere og mere attraktivt,” siger Carl von Scheel-Plessen, der ved en ting eller to om tyskere, eftersom han selv er opvokset i det folkerige naboland.
Foto:Nordic Ville
På øen Møn udvider Møns Klint Resort med 11 hytter, inden højsæsonen skydes i gang. Hytterne er state of the art med grønt plantetag, træbeklædning, udendørs spabad, store vinduesrammer, og så bliver der kræset for indretningen med feminin farvepalet og nordisk æstetik for øje.
”De udenlandske campister fra især Tyskland og Holland bliver flere og flere her hos os, og erfaringer fra Vestkysten viser, at de går mere og mere efter luksus og komfort. Derfor satser vi på campingkapacitet med tag over hovedet og bygger kun hytter fra absolut øverste hylde,” fortæller Carl Gustav Scavenius, der ejer Klintholm Gods og Møns Klint Resort.
Knap otte ud af ti tyske overnatninger finder sted i et feriehus, viser tal fra Danmarks Statistik. Møns Klint Resort investerer et tocifret millionbeløb i at bygge nye hytter, mens De Hvide Svaners Enø-projekt alene forventes at koste i omegnen af 50 millioner.
Foto:Frame & Work
Ny tysk topdestination
En af fordelene ved at bygge overnatningstyper med tag over hovedet er, at de kan lejes ud året rundt. Selv en regnvåd januardag kan man hygge sig i en feriehytte, og det giver mulighed for at øge indtjeningen uden for højsæsonen på en campingplads.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at turisterne nok skal passere Sydsjælland og Møn på vejen mod storbyerne Hamborg, København og Malmø. Men hvis campingpladser, butikker, restauranter og alt derimellem skal tjene penge på turiststrømmen, er det afgørende, at de drejer af motorvejen og finder vej til Sydsjælland og Møns charmerende byer og naturskønne kyster.
”Danmark har et godt ry i Tyskland. Danskerne er et lykkeligt folkefærd, der har stor omtanke for naturen, tænker bæredygtigt og bruger vedvarende energi. Det finder mange tyskere tiltalende, og det er et godt udgangspunkt for at få dem til at tage et stop her. Samtidig er der flere og flere, der flygter fra hedebølgerne i Sydeuropa og søger mod køligere og mere behagelige ferietemperaturer i Norden,” siger Carl von Scheel-Plessen og tilføjer, at alene de mange kilometer kyststrækning gør Sjælland attraktiv i de tyske turisters øjne.
Det kniber dog med tyskernes kendskab til Sjælland og Øerne, viser en markedsanalyse fra turismealliancen SMA-Z (Strategic Marketing Alliance Zealand). Tyskerne kender meget få attraktioner og har også udfordringer med at placere Sjælland og Øerne på et kort.
Det har alliancen derfor sat sig for at gøre noget ved frem mod åbningen af Femern Bælt-tunnelen, bl.a. med en fælles kernefortælling og markedsføring af den nye topdestination. Tyskernes begrænsede viden om Sjælland og Øerne koster nemlig ikke alene turistbranchen øst for Storebælt dyrt i tabt omsætning, men også den danske samfundsøkonomi.
Alliancen tæller de fem destinationsselskaber på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden – Visit Sydsjælland & Møn, Destination Sjælland, Visit Lolland-Falster, VisitFjordlandet og VisitNordsjælland – samt VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Hovedstaden.
Foto:Mads Tolstrup