Ny analyse: Femern Bælt-tunnelen gør det mere attraktivt for tyske turister at holde ferie på Sjælland & Øerne
Hele 10 mio. potentielle tyske turister kan finde vej til Sjælland og Øerne allerede inden for de kommende tre år, viser ny, storstilet undersøgelse.
”Haben Sie ein Zimmer frei?“ Det kan kun gå for langsomt med at få pudset sit gamle skoletysk af, hvis man arbejder i turistbranchen øst for Storebælt. En ny undersøgelse viser nemlig, at 52 pct. ud af 4.035 tyske respondenter finder det mere sandsynligt at rejse til Sjælland og Øerne, når Femern Bælt-tunnelen bliver en realitet.
Tunnelen skal forbinde den nordlige del af Tyskland med den sydlige del af Østdanmark på Lolland og åbner i 2029. Især den kortere rejsetid og nemme adgang gør det mere attraktivt for tyskerne at vende folkevognen mod Sjælland og Øerne. Det viser analysen, som er foretaget af den nye turismealliance SMA-Z* (Strategic Marketing Alliance – Zealand).
SMA-Z er et samarbejde mellem de fem destinationsselskaber på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden – Destination Sjælland, Visit Lolland-Falster, VisitFjordlandet, Visit Sydsjælland & Møn og VisitNordsjælland – samt VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus Hovedstaden og er sat i verden for at stå stærkest muligt på det tyske marked. Blandt andet ved at gennemføre fælles analyser, udviklingsforløb i turistvirksomheder og ikke mindst markedsføre sig som én samlet destination under et nyt, fælles brand.
Ifølge Lindy Kjøller, der er destinationschef i Visit Lolland-Falster og projektchef for SMA-Z, kommer Femern Bælt-tunnelen til at ændre hele turistbranchens selvopfattelse uden for hovedstadsområdet på den østlige side af Storebælt.
”I mange år har vi på Sjælland og Øerne været vant til at tænke den danske gæst først, fordi det er dem, vi har flest af. Men om få år kan det billede være vendt helt på hovedet, og så er det altså de tyske turister, der fylder feriehuse og hotelsenge. Det stiller nogle nye krav til vores modtagerapparat,” siger projektchefen.
Det indebærer bl.a., at man indtænker tysktalende personale, skiltning og hjemmesider på tysk. Faktisk svarer hele 46 pct. af de tyske turister i undersøgelsen, at det er vigtigt for dem, at personalet forstår og taler tysk, og 55 pct. angiver, at de foretrækker brochurer, kort og guides på deres modersmål.
”Nogle steder på Vestkysten er tysk nærmest sidestillet med dansk. Det er en del af deres kultur, og den form for sproglige forankring tager tid. Det er derfor, vi skal i gang med at forberede os nu. Dele af turisterhvervet på Sjælland og Øerne er fint med, mens andre har et stykke vej endnu,” fortæller Thomas Kær Mahler, direktør i VisitFjordlandet.
Foto:Mads Tolstrup
Hotelsenge og feriehuse
Hele 10 mio. potentielle tyske turister kan finde vej til Sjælland og Øerne allerede inden for de kommende tre år, viser undersøgelsen. Det er godt nyt for turismen, men giver to helt konkrete udfordringer, der skal findes løsninger på, forklarer projektchef Lindy Kjøller fra Visit Lolland-Falster.
”Overnatningskapacitet og kvalificeret arbejdskraft er de største barrierer for vækst. Femern Bælt-tunnelen kan ende med at løse vores udfordringer med arbejdskraft, fordi vi pludselig kan tiltrække medarbejdere fra et meget større opland. Men tunnelen åbner også op for helt nye kundegrupper fra de nordtyske storbyer, som foretrækker at overnatte på hotel, og dem har vi for få af. Der kæmper vi ganske enkelt med et investeringsefterslæb,” siger projektchefen.
Tyskere bosat i de nordtyske storbyer Berlin, Hamborg og Bremen udviser generelt stor interesse for at rejse til Sjælland og Øerne, viser undersøgelsen. 43 pct. af respondenterne fra Berlin angiver, at det er sandsynligt, at de vil rejse til Sjælland og Øerne. Men selvom storbyrotterne ofte foretrækker at gå til ro på et hotelværelse, så foregår langt størstedelen af de tyske overnatninger i Danmark i feriehuse. Dem er der også mangel på.
”I Fjordlandet alene har vi knap 8.900 feriehuse, men det er forsvindende få procent, der bliver udlejet, og det er en generel udfordring på Sjælland og Øerne. Det skal gøres mere attraktivt at leje sin feriebolig ud,” siger Thomas Kær Mahler fra VisitFjordlandet.
70 pct. af de tyske respondenter i undersøgelsen ville foretrække at bo i et feriehus, hvis de skulle holde ferie på Sjælland og Øerne, mens den næstmest populære overnatningsform er hotel med 51 pct. Hver respondent har kunnet vælge flere overnatningstyper.
Den rette balance
Den nemme adgang til Østdanmark åbner op for flere rejsende mellem Nord- og Sydeuropa, men kan også hurtigt udvikle sig til en akilleshæl for turismen. Sjælland og Øerne må for alt i verden ikke ende som en transitdestination, pointerer Jens Hausted, der er direktør for Dansk Kyst- og Naturturisme. Bl.a. fordi turister i transit efterlader et større klimaaftryk, og fordi det vil betyde tabte indtægter.
”Sjælland og Øerne har et kæmpestort uudnyttet potentiale på det tyske marked, og det har vi nu fået dokumenteret med denne analyse. Men det kræver massive investeringer og god planlægning for, at det bliver virksomheder og borgere i Østdanmark, der opnår fuld værdi af de nye muligheder,” siger Jens Hausted.
De tyske natur- og friluftsturister er den gruppe, der udviser størst interesse for at besøge Sjælland og Øerne, viser undersøgelsen. De er kendetegnet ved, at de foretrækker en aktiv ferie i naturen. De har et højt forbrug, når de rejser, men er hensynsfulde forbrugere, som træffer bæredygtige valg og tilmed er villige til at betale for de grønne løsninger. Det er præcis den type turist, SMA-Z-alliancen vil markedsføre sig mod.
I stedet for at blive et reason to go through skal Sjælland og Øerne arbejde målrettet på sine reasons to stay, forklarer Thomas Kær Mahler fra VisitFjordlandet.
”Vores oplevelsessammensætning og gæsteservice bliver vores trumfkort. Med den her turismealliance har vi sagt ja til at lede gæsterne videre til hinanden og være gode ambassadører for hele Sjælland og Øerne. Når det går godt i de andre destinationer, smitter det af på ens egen,” siger Thomas Kær Mahler.
Derudover bliver det afgørende at finde den rette balance mellem turisme, natur og lokalsamfund, understreger direktøren fra Dansk Kyst- og Naturturisme.
”Naturen er tyskernes vigtigste rejsemotiv, så vi må formode, at vi vil se flere på vandrestierne og langs kysterne. Som turistdestination har vi et særligt ansvar for at værne om naturen, for vi lever af den. Ingen natur, ingen turister. Derfor har kommunerne en stor opgave i at planlægge for adgangen til naturoplevelser, og vi skal være åbne over for regulering ved de mest populære naturattraktioner, hvis der opstår trængsel,” siger Jens Hausted.
Netop derfor bliver et fokuspunkt for SMA-Z-alliancen at udvide sæsonen på den ene og den anden side af sommeren, så turisterne spreder sig ud over en større del af året. Faktisk udviser en stor del af de tyske turister i undersøgelsen interesse for at besøge Sjælland og Øerne uden for højsommeren. Særligt segmentet over 60 år foretrækker efteråret.

Foto:Mads Tolstrup
*Om SMA-Z
Strategic Marketing Alliance – Zealand (SMA-Z) er en ny, unik alliance, der har til formål at styrke turismen på Sjælland og Øerne og det strategiske samarbejde om analyse, markedsføring og udvikling mellem de fem destinationer uden for København; Visit Sydsjælland og Møn, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland, Destination Sjælland og Visit Lolland-Falster. Derudover indgår VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og erhvervshus Hovedstaden i projektet.
Visionen er, at Sjælland og Øerne som turismeområde skal stå stærkest muligt, når den faste Femern Bælt-tunnel åbner i 2029. Det skal ske gennem en fælles koordineret markedsføringsindsats og kernefortælling. Projektet sigter efter at øge antallet af udenlandske turister, særligt de tyske, og der skal skabes et mere bæredygtigt turismeerhverv på Sjælland og Øerne gennem bedre udnyttelse af kapaciteten i en større del af året og gennem skærpelse af turismeproduktets miljømæssige bæredygtighed og appel over for især tyske, miljøorienterede rejsende.
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Silverlining og er blevet besvaret af i alt 4.035 tyskere fra 11 forskellige delstater i april 2024. Undersøgelsen er gennemført blandt en stikprøve af den tyske befolkning, som enten har erfaring med eller interesse i ferierejser i Nordtyskland, Danmark, Norge eller Sverige.
Link til undersøgelsen: