Feriepiloter

Tocifret millionbeløb skal forvandle Sjælland og Øerne til tysk turistmagnet

11.5.2023
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Mads Tolstrup

Sjælland og Øerne melder sig på banen i kampen om de attraktive tyske turister. Nyt projekt skal finde ind til kernen af, hvad de tyske turister efterspørger, så landsdelen er toptunet og klar til at tage imod de mange rejseglade naboer, som forventes at krydse grænsen til Danmark.

Tyskerne er friluftsglade, sparsommelige og elsker det stille sommerhusliv. Eller stemmer det nu også? Hvor godt kender vi egentlig den moderne tyske turist?

Det skal et nyt, storstilet projekt kortlægge. ”Strategic Marketing Alliance – Zealand” (SMA-Z) er det døbt, og det er første gang nogensinde, at samtlige destinationsselskaber på Sjælland og Øerne uden for hovedstaden går sammen i fælles front (Visit Lolland-Falster, Destination Sjælland, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland og Visit Sydsjælland & Møn).

Det er der flere helt åbenlyse fordele ved. Blandt andet at de forskellige destinationer med fælles indsats og midler kan komme længere sammen end hver for sig, og at en fælles kernefortælling vil styrke Sjælland og Øernes position i kampen om de attraktive tyske turister. For én ting er sikkert: Turisterne tager ikke notits af kommunegrænser. Udover de fem destinationsselskaber er Erhvervshus Sjælland, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes en del af projektet.

Ifølge projektdeltagerne er det helt afgørende at komme i arbejdstøjet nu, inden Femern Bælt-forbindelsen står klar i 2029, hvor antallet af især tyske gæster, der krydser grænsen til Danmark, forventes at eksplodere. Allerede i 2030 estimeres det, at regionen vil have 500.000 flere tyske overnatninger. Det er en stigning på 52 procent sammenlignet med 2019.

Projektet har et budget på lige over 15 millioner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem. Den nyfundne viden om de tyske turister skal bl.a. bruges til at målrette markedsføring og udvikle de turismeprodukter, som tyskerne efterspørger. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter projektet med i alt 7,8 millioner kr., mens de resterende millioner finansieres af projektdeltagerne.

Feddet Strand Resort

Foto:Mads Tolstrup

Ifølge Martin HH Bender, der er direktør i Visit Sydsjælland & Møn, ligger der guld gemt i at forstå tyskerne bedre. I dag står Sjælland og Øerne nemlig kun for 5-10 procent af den samlede tyske turismeomsætning i Danmark.

”Det er simpelthen ikke godt nok, når man tænker på, hvor meget vi har at tilbyde. Med den kommende åbning af Femern Bælt-forbindelsen står vi med en gylden mulighed for at få langt flere tyske turister, end vi har i dag. Men det kommer ikke automatisk. Det kræver en aktiv indsats og en stor pose penge til markedsføring,” siger direktøren.

Projektet er blevet til med inspiration fra den jyske vestkyst, hvor man i mange år har arbejdet målrettet med at tiltrække tyskere på tværs af kommuner og destinationer. Hver en sten skal vendes, og en række virksomhedsbesøg med konkrete udviklingsinitiativer for øje skal sikre, at turisterhvervet på Sjælland og Øerne bliver gearet til det tyske rykind.

Det indebærer helt lavpraktisk, at menukort og hjemmesider skal oversættes til tysk, at servicemedarbejdere skal kunne kommunikere med vores tyske naboer på deres modersmål, og at overnatning og oplevelsestilbud har den kvalitet, tyskerne hungrer efter. Derudover er der store ambitioner om at skærpe turisterhvervets bæredygtighedsprofil øst for Storebælt. Både når det kommer til transport, overnatning og alt derimellem.

Selvom SMA-Z projektet særligt kredser om de tyske turister, så forventer Martin HH Bender, at andre mellem- og sydeuropæiske nationer også vil få øjnene op for Sjælland og Øerne, når den nye Femern Bælt-forbindelse står færdig.

”Den nye tunnel åbner op for en helt ny firesporet motorvej af turister fra Tyskland, Holland, Belgien – ja, sågar Schweiz. Samtidig kommer vi til at se flere og flere flygte fra de voldsomme sommertemperaturer i Sydeuropa. De vil formentligt sætte kursen mod nord, og vores opgave bliver at få dem til at stoppe her, før de når Øresundsbroen og Sverige,” pointerer Visit Sydsjælland & Møns direktør.

Foto:Mads Tolstrup