Sydsjælland og Møn

Turistorganisation har sat turismen på formel: Her er opskriften på en turisme i balance

18.3.2025
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Christian Lindgren

Kan man sætte turismen på matematisk formel? Ja, er svaret. Visit Sydsjælland & Møn har knækket koden i ny strategi. I bund og grund handler det om at skabe en turisme, som både lokale borgere og erhvervsliv kan leve af og leve med.

TiB = (Ei + Bi) x M

Det lyder måske som det rene volapyk, men man behøver ikke at være et matematisk geni med en ingeniøruddannelse i rygsækken for at kunne regne den ud. I virkeligheden er opskriften på en Turisme i Balance ganske simpel: Erhvervslivets interesser plus Borgernes interesser multipliceret med Markedsføring.

Turisme skal nemlig ikke alene berige turisterne i et lokalområde, men også de borgere og forretningsdrivende, der bor, lever, arbejder og investerer på Sydsjælland og Møn. Det er visionen frem mod 2030 i Visit Sydsjælland & Møns spritnye strategi ”Turismeformlen”.

”I små byer er turisme en forudsætning for, at der er koncerter at gå til, butikker at ose i og restauranter at spise på. Det holder liv i de små samfund og beskæftiger også mange lokale,” siger Martin HH Bender, der er direktør i Visit Sydsjælland & Møn.

Turismeformlen er på mange måder en videreudvikling af Visit Sydsjælland & Møns forrige strategi Turismekollektivet, der havde en mission om at forene destinationen og styrke samarbejdet på tværs af kommunegrænser.

Men hvor Turismekollektivet langt hen ad vejen var en kortsigtet krisestrategi, der handlede om at komme helskindet gennem coronaårene, så er Turismeformlen en langsigtet strategi, der stiller skarpt på, hvordan man fremmer en vækst, som balancerer borgernes og erhvervslivet interesser.

”I de her år ser vi en lang række skræmmeeksempler rundt om i Europa, hvor borgerne har vendt turismen og turisterne ryggen, fordi man udelukkende har taget højde for erhvervslivets interesser. Bare se på byer som Venedig og Barcelona, hvor man hele tiden tager nye midler i brug for at begrænse turismen. Vi vil ikke begå de samme fejl,” siger han og fortæller, at man på Møn har fået en lille forsmag på, hvad der kan ske, hvis man ikke planlægger og koordinerer turismevækst.

”Under coronanedlukningerne kom turisterne pludselig over natten. I en periode var Møn én lang jernstang af biler, der kørte tværs over øen for at komme til Møns Klint. Trapperne ned til klinten måtte ensrettes, fordi der var så mange mennesker samlet på samme sted på samme tidspunkt. Det skal vi forhindre sker igen. Det gør vi ved at bruge vores markedsføring til at styre turisternes efterspørgsel og adfærd. Blandt andet vil vi arbejde med at sprede turisterne ud over en større del af året,” siger direktøren om en af målsætningerne i den nye strategi.

Faxe

Foto:Christian Lindgren

Turismeformlen pinpointer også en række kerneværdier, som turistorganisationen vil arbejde efter, og en række udfordringer, der er vigtige at tage højde for. Blandt andet den nye fremadstormende AI-teknologi, som allerede er godt i gang med at transformere turismeindustrien fundamentalt. Men også behovet for en mere klimavenlig turisme, manglen på kvalificeret arbejdskraft og investeringer og kampen om de tyske turister, der spidser til, nu hvor Femern Bælt-forbindelsen bliver en realitet i 2029.

Skærer man helt ind til benet, er målet med den nye strategi at bidrage til en turisme i balance, og ifølge Martin HH Bender er det netop dét parameter, man bør måle Visit Sydsjælland & Møn på fremadrettet.

Det er nemlig noget, som turistorganisationen har mulighed for at påvirke. Modsat overnatnings- og omsætningstal, som er styret af udefrakommende faktorer såsom krig, inflation og kapacitetsudvikling.

”Der er fem helt store succeskriterier i min bog. Vi skal have flere, men bedre turister, som har omtanke for natur og miljø. Derudover skal vi have udnyttet vores overnatningskapacitet i løbet af året bedre, vi skal sætte Sydsjælland og Møn på vækstlandkortet og profilere området som et attraktivt sted at besøge, bo og arbejde. Og så skal vi fortsætte med at værne om vores absolut største attraktion: nemlig naturen,” slutter han.

Læs Visit Sydsjælland & Møns nye turismestrategi "Turismeformlen" eller hør den som podcast HER

Turismeformlen

Læs strategien

Foto: Christian Lindgren
Turismeformlen

Lyt til strategien

Foto: Christian Lindgren