Sønderjyder hentede inspiration i SydkystDanmark
En række af vores attraktioner og aktører fik midt i november besøg en delegation på 35 turismeaktører fra Sønderjylland. Der blev tanket masser af inspiration og knowhow, fortæller Karsten Justesen, direktør i DestinationSønderjylland.
Besøg ved UNESCO Verdensarv Stevns Klint, et kig på de orange Donkey Republic-cykler på Stevns, foredrag om vores måde at organisere turistinformationer, en tur på Camønoen og et kig på stjernerne over Dark Sky Møn og endelig en tur op i Skovtårnet. De små to døgn, som 35 turismeaktører fra Sønderjylland tilbragte i SydkystDanmark var tætpakket.
”Hvert år tager vi på inspirationstur, og vi skifter mellem at tage rundt i vores egen destination og besøge andre destinationer, der minder om vores. Vi inviterer aktører fra erhvervet, men også politikere og folk fra vores turistforeninger med, så det er interessenter i en bred forstand, der er med på inspirationstur,” siger Karsten Justesen, direktør i DestinationSønderjylland.
Hvorfor valgte I lige SydkystDanmark?
Vi ser altid på, hvem vi kan sammenligne os med i forhold til produkter. SydkystDanmark har været igennem en spændende proces med en stor stigning i antallet af turistinformationer, og vi står foran den samme proces. Samtidig har I i SydkystDanmark mange fx mange vandreruter, som vi gerne vil se, hvordan I formidler. Endelig er der også UNESCO Verdensarv Stevns Klint, som vi gerne vil tage ved lære af, hvordan I formidler og videreudvikler det.
Hvad gjorde det største indtryk?
”Det var altså Skovtårnet. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg på forhånd – og med al den omtale, som tårnet har fået – havde jeg sådan en jysk ’nå-ja, hvor vildt kan det nu også være-holdning’. Men det er virkelig flot og gennemtænkt, og man får en god helhedsoplevelse. Samtidig er det noget, som kan invitere til et genbesøg, fordi oplevelsen jo følger årstiderne, og derfor vil man gerne komme igen. Det er jo en typisk udfordring for nye attraktioner – hvis man har set det, hvorfor skal man så komme igen …”
Hvad kan I så lære af turen?
”Jeg synes, vi kan lære mange ting. Igen må jeg nævne Skovtårnet som et eksempel, vi kan lære en masse af. Her er nogle private aktører, som har gennemført en idé, som på papiret lyder vanvittigt. Men så har de sagt; ’Hey, vi gør det sgu’ alligevel’. Det er jo fedt, og det er den tankegang, som vi også gerne vil så som små frø hos vores aktører. Vi skal turde at være lidt vilde, når man udvikler turismeprodukter. Vi kan generelt godt blive lidt traditionelle i vores tankegang, hvor vi tænker, at det her ikke kan lade sig gøre. Men ved Skovtårnet er der altså nogle, der har udført noget vildt, og det er dén tankegang, vi gerne vil give videre til vores erhverv,” slutter Karsten Justesen.
Foto:Destination Sønderjylland