Jesper - Vetserhavegaarden vingård

Oplevelsesruter forvandler fødevareproducenter til turistattraktioner

28.10.2021
Forfatter: Simone Brandt Hald
Foto: Destination SydkystDanmark

Kom på audio walk midt i en vinmark, eller følg i en velfærdsgris’ fodspor. Nye oplevelsesruter på Sjælland skal sætte grønne fødevarevirksomheder på turisternes radar og skabe vækst.

På tippen af Karrebæksminde med kig til Smålandshavet ligger Vesterhave Vingård omgivet af vinstokke i lange lige rækker. Her producerer vinbonden Jesper Rye noget så usædvanligt som prisvindende, økologisk vin på dansk jord.

Siden starten i 2013 har vingården været åben for besøgende med hang til vin fra øverste hylde, og vinbonden har selv stået i spidsen for samtlige rundvisninger. Men de senere år har den passionerede vinmand måttet sande, at rundvisningerne stjal dyrebar tid fra arbejdet i marken.

”Tidligere gik jeg rundt med alle, der kom forbi, uanset om de var to eller ti, og jeg bestilte simpelthen ikke andet. Pludselig havde vi så mange besøgende, at jeg måtte skære ned til én guidet tur om lørdagen for at få tid til at drive vingården, men der kommer jo også turister ugens andre dage. Dem vil vi også gerne kunne servicere, så de føler, de får en god behandling,” fortæller Jesper Rye.

Længere mod nord i den lille landsby Vipperød med Isefjorden som nabo står den bæredygtige grisefarm Birthesminde over for en lignende udfordring. Inden længe står en splinterny café og forarbejdningshal klar til at bespise både byrotter, cykelturister og lokale med charcuteri fra ungarske uldgrise og sortbroget dansk landrace, der har levet hele deres liv på friland.

De mange ekstra gæster, caféen vil tiltrække, vil samtidig øge behovet for at formidle Birthemindes bæredygtige mission. Men det er tid, som griseavler Maria Bojsen ikke har. Hun har rigeligt at gøre med at passe grise og sælge kvalitetskød til flere michelin-restauranter.

Derfor har begge virksomheder gennem det EU-finansierede projekt Væksttur 20/21 fået hjælp og støtte til at udvikle oplevelsesruter, som kan overtage den tidskrævende, men vigtige formidling. Vækstturen er sat i verden for at styrke turismeerhvervet på Sjælland og Øerne.

Jesper i vinmarken på Vesterhavegaarden

Foto:Destination SydkystDanmark

En på opleveren

For Vesterhave Vingård nær Næstved blev løsningen på de mange ekstra besøgende en audio walk i vinmarken. Gæsterne scanner ganske enkelt en QR-kode, og vupti, så har de vinbonden direkte i øregangene som podcast.

”De fleste livsnydere, der er lidt oppe i alderen, har en smartphone, men de er ikke nødvendigvis tekniske vidundere. Derfor har vi gjort det så enkelt som muligt,” forklarer Jesper Rye om kernemålgruppen.

På oplevelsesruten får man historien om vingården, den økologiske produktion og unikke placering ved Smålandshavet, mens man går rundt under vinrankerne. Turen slutter med en lille skattejagt, og det hele er ganske gratis.

Hos Birthesminde skal fortælleskilte bane vej for den grønne formidling. Langs oplevelsesruten bliver gæsterne klogere på grisenes levevis og den bæredygtige filosofi bag griseproduktionen. For eksempel går grisene hos deres mor, til hun ikke har mere mælk, de går på friland, indtil de skal slagtes, og bliver fodret med øl- og brødrester fra Herslev Bryghus og restauranten Il Buco.

”Grisene spiser faktisk bedre, end jeg gør,” griner Maria Bojsen og fortæller, at der ikke er tale om en klappezoo, da der er strikse regler for hygiejne, når man har med produktionsdyr at gøre. Men både børn og voksne kan komme og se grisene og smage på varerne i den nyopførte café.

”Vi har fundet ud af, at formidling er en rigtig vigtig del af at gøre det, vi gør. Kun sådan bliver der flere af sådan nogen som os, så vi kan være foregangsmænd for, hvordan landbruget kan se ud i fremtiden,” siger griseavleren.

Derudover har Birthesminde også fået økonomisk støtte til at opføre skilte til café, picnicområde og legeplads.

Ifølge Martin HH Bender, der er direktør i Destination SydkystDanmark, som er en del af Væksttur 20/21, rummer oplevelsesruterne et stort turismepotentiale.

”Vesterhave Vingård ligger nær de populære sommerhusområde Karrebæksminde, som massevis af børnefamilier og pensionister strømmer til året rundt. Så publikummet er der allerede, og efter et par dages indendørshygge med brætspil og unger, der kravler på væggene, trænger de til at komme ud i den friske luft. Oplevelsesruterne forvandler fødevareproducenter til turistattraktioner på linje med den lokale minigolfbane og giver sommerhusgæsterne mulighed for at komme ud og smage på egnen,” siger direktøren.

Vin på Vesterhave

Foto:Frame & Work

Oplevelsesruter giver penge i kassen

Oplevelsesruten på Vesterhave Vingård blev indviet denne sommer og har allerede vist sig at være et særdeles indbringende initiativ.

”Halvdelen af dem, der tager turen rundt på gården, køber efterfølgende en prøvesmagning. Den havde de ikke købt, hvis ikke det var for den tur. Det gør dem sultne på at smage på varerne, når de har hørt, hvor meget arbejde der ligger bag at lave sådan en økologisk flaske vin. Vi er vækstet 20 procent sammenlignet med sidste år, og det er alene følgesalg af audio walken,” fortæller vinbonden.

Lige nu findes audio walken kun på dansk, men til efteråret skal den oversættes til yderligere fem sprog for at imødekomme de udenlandske turister. Det gør det samtidig lettere for vingården at få anmeldelser på eksempelvis Tripadvisor.

På grisefarmen i Vipperød er der heller ingen tvivl om, at oplevelsesruten kommer til at få afgørende betydning for forretningen. Birthesminde ligger på Istidsruten, så friluftsfolket suser lige forbi, men griseproducenten håber også på at kunne tiltrække flere børnefamilier med den nye oplevelsesrute. Og på at kunne rokke lidt ved deres madvaner.

”Pengene sidder løsere, når der skal købes et rugbrød i en dyr københavnerbager end en kotelet. Mange vil ikke give 70 kr. for en kotelet, selvom processen er noget længere, og det er levende dyr, vi slagter. Det bliver lettere at forstå, når man har set det med egne øjne. Vores spegepølse koster måske fire gange så meget som den nede i Netto, men den smager også fire gange bedre,” siger Maria Bojsen.

I alt har 80 virksomheder fået økonomisk støtte fra Vækstturen. Heraf 21 fra Destination SydkystDanmark, hvilket har tilført turisterhvervet på Sydsjælland og Møn over en million kroner.