Feriepiloter til havs

3 hippe sommeroaser på Sydsjælland og Møn

Foto: Mads Tolstrup

Vand så blåt, at det ligner en bugt i Italien og Danmarks bedste udsigt. Tre københavnske veninder har sejlet de sydsjællandske kyster tynde. Her er deres store rejseguide til dig, der ikke orker overrendte turistfælder, men er på udkig efter lokale eventyr med masser af wow-faktor.

Stevns

Solnedgangssejlads & stand up paddle

Første stop på turen var lille, uforstyrrede Bøgeskov havn på Stevns. Her gik vi direkte ombord i det store frokostbord med klassiske danske retter og sommersalater på Traktørstedet Gjorslev Bøgeskov. Det gamle bindingsværkshus har en stor terrasse med panoramaudsigt over havet. Om aftenen sejlede vi ud i solnedgangen, jagtede en regnbue, og så UNESCO-attraktionen Stevns Klint Verdensarv lyst op i røde nuancer. Det var magisk!

Dagen efter satte vi kurs mod den hyggelige havneby Rødvig, hvor vi hoppede på et par donkey bikes og cyklede ud til Højerup Gamle Kirke, der ligger helt ude på kanten af Stevns Klint. Fra balkonen er der udsigt over den hvide klint og det klare, turkisblå vand. Det var som taget ud af filmen Mamma Mia! Derfra cyklede vi videre til Café Mad & Ro ved Stevns Fyr, hvor vi fik serveret en lækker sandwich i foccaciabrød og friskbagte pandekager med hjemmerørt is og sommerbær.

Foto:Mads Tolstrup

Tilbage i Rødvig stod den på stand up paddle frem og tilbage til klinten med Limelight Watersports. De har skabt et supercool surfermiljø på den yderste del af havnekajen, lige hvor stranden begynder, og instruktørerne har en virkelig fed energi. Aftensmaden stod Danmarks bedste badehotel Rødvig Kro & Badehotel. De har netop åbnet en pop up café i deres baghave som supplement til de fine krostuer. Her kan man hænge ud i havemøblerne og lytte til loungemusik, mens børn hopper på trampolin, og sejlbådene vipper i vandkanten. I baren kan man bestille lækre burgere og klassisk fish and chips. Vi lå i en sofa med tæpper over os, spiste jordbærtærte, sugede dagens sidste solstråler til os og følte os som verdens heldigste piger.

Præstø

Ginsmagning & michelinmiddag

Præstø havn er meget stemningsfuld, og blot en kort gåtur derfra ligger den smukke, gamle bymidte med farvede huse, stokroser og brostensgader. Men vi startede vores lokale eventyr lidt uden for Præstø hos ginproducenten Radius Distillery, som ligger i naturskønne omgivelser på Oremandsgaard Gods. Her blev vi budt velkommen med økologisk is i nylavet vaffel fra Mosters Is og fik historien om godset, produktionen og æblerne, som ginen laves på. Godset har sin egen frugtplantage, men bruger også nedfaldsæbler fra private haver i lokalområdet. Ginen havde smag af alt fra grapefrugt til agurk, havtorn og æble. Rundviseren Peter var i sit es og blev ved med at åbne nye flasker, vi skulle prøvesmage, så vi blev totalt grebet af stemningen, og der var højt humør på cykelturen tilbage til Præstø havn.

Foto:Mads Tolstrup

Næste morgen blev vi udstyret med elcykler fra Lykke Cykler og hjulede afsted mod Camp Adventure, der er særligt kendt for sit 45 meter høje Skovtårn. Og vi blev ikke skuffede, det var mindst lige så flot som på billederne. Man går igennem skoven for at komme til tårnet, og fra toppen kan man kigge ned på de grønne trækroner. Men der er også meget andet at opleve på Camp Adventure. Vi spiste i de hyggelige madboder, plukkede en fin buket i blomstermarken, ziplinede gennem et hul i trætoppene på klatrebanen, og så de fede glampingtelte i to etager med badekar og udsigt til skov og sø. Hvis ikke vi havde haft bord på Hotel Frederiksminde samme aften, var vi blevet der hele dagen. Men en michelinmiddag med udsigt over Præstø Fjord ville vi under ingen omstændigheder gå glip af.

Efter et par dages sejlads i modvind med vindblæst hår, var det fantastisk at tage en pæn kjole på og sætte tænderne i intet mindre end 12 helt uovertrufne retter i Hotel Frederiksmindes smukke havestue. Vi fik mad lavet på råvarer fra øverste hylde: kaviar, pighvar og rejer. Og de mange grøntsager i sæson og lækre urter satte prikken over i’et. Selv brødet var i en liga for sig.

Møn

Strandbar, street food & offroad i Land Rover

At falde i søvn til lyden af bølgeskvulp klos op og ned ad Møns Klint er en oplevelse, vi aldrig vil glemme. Næste morgen sprang vi i det kølige vand fra båden og padlede rundt på SUP-board i det gyldne morgenlys, inden turen gik til sidste stop Klintholm havn.

Resten af dagen udforskede vi Møn og Nyord i en Land Rover fra Camp Møns Klint, mens vi hørte Elvis på kassettebånd. Stemningen var i top! Først kørte vi offroad i bakkerne på toppen af Møns Klint, og derefter vendte vi snuden mod den hyggelige bilfri ø Nyord for at spise frokost på Noorbohandelen. Her kan man få spiritus og olier fra taphaner, drikke Isle of Møn gin lavet på lokale urter og nyde en sandwich. En kort køretur derfra ligger The Container på Ulvshale strand – en lille strandbar med is, god kaffe og lidt at slukke tørsten med. Den slags små, fede hang out spots finder man mange steder på Møn.

I Klintholm havn har Møn Surf skabt en lille oase, hvor man kan hænge ud i kaffebaren eller tage en lur i hængekøjen – også selvom man ikke skal på surfkursus. Lige ved siden af er Klintholm Mad & Marked åbnet. I madboderne kan man blandt andet få tacos, gourmethotdogs og øl fra Bryghuset Møn, og spisningen foregår omkring langborde med sand under fødderne. For os sluttede syv dages sejlads på sydøstkysten af med livemusik i Klintholm havn. Her drak vi champagne og blev fejret af de lokale. Det var den perfekte afslutning på vores første sommertogt i dansk farvand!