The Norrmans: Svensk succes i SydkystDanmark

31.10.2019
Foto: The Norrmans

Hvad får et svensk ægtepar til at åbne en bed & breakfast, som lokker svenskere i hobetal til Stevns? Og hvad er hemmeligheden bag den dundrende succes? Vi har besøgt The Norrmans Boutique Bed & Breakfast i jagten på en forklaring.

The Norrmans Boutique Bed & Breakfast ligger – undskyld udtrykket – midt ude i ingenting. Her i udkanten af landsbyen Taastrup, hvor der er fri udsigt til horisonten, frisk luft ad libitum og til gengæld dårlig dækning på mobilen, har Anna & Lars Norrman med uundværlig hjælp fra Anna’s veninde Linda Johansen skabt et skolebogseksempel på en turisme-succes.

Ved udgangen af oktober 2019 kan The Norrmans se tilbage på to sæsoner med nærmest konstant udsolgt. Langt størsteparten – 95% af gæsterne - kommer fra Sverige – vel at mærke i en periode, hvor svenskerne i stor stil dropper ferie-Danmark på grund af den svage svenske krone. Noget må de gøre rigtigt …

Og ja, du behøver bare åbne døren ind til den kombinerede reception, lounge og restaurant, og så har du forklaringen: Det kan bedst beskrives som at gå fra en ’almindelig’ dansk gårdsplads med perlesten og så med et trylleslag stå midt i Marrakesh eller Bali. Det skal opleves – og det er netop dét, som svenskerne så kommer for.

”Når du stiger ud af din bil, skal dit første indtryk være stilheden,” fortæller Lars.

”Og når du er kommet igennem vores orangeri, kommer du ind i det her rum, hvor du bliver mødt af musik, lys og det er her, vi hilser på vores gæster,” fortæller Lars.

Vi har sat os med en kop kaffe ved det lange spisebord, hvor gæsterne hver aften har ’social dining’ – altså det, der i gamle dage hed fællesspisning – social dining sælger bare bedre.

”Indretningen er en blanding af Bali, Marrakesh, loppefund, IKEA og selvbyg,” griner Linda, mens hun skynder sig at tømme en skål med mælk og müsli.

Foto:The Norrmans

Foto:Mikkel Adsbøl

Selv om klokken er 14, har hverken Linda eller Lars haft tid til at spise i dag. Anna er desværre syg, og kan derfor ikke deltage i dagens interview. Og som om der ikke var nok at bestille, så skal Linda og Lars altså i dag løbe ekstra stærkt i dag. Fra gæsterne er tjekket ud klokken 10 til de næste ankommer klokken 15, skal de 12 værelser gøres rent, der skal købes ind, ordnes administration og ja, så skal der også lige være tid til interview.

”Vi tager os rigtig god tid til at tale med hver enkelt gæst. Vi fortæller om os selv og spørger, hvem de er. Det kan sagtens tage 20 minutter, og det sætter hele scenen for opholdet. Det er ikke bare ’velkommen, I skal sove i rum 4 og værsgo’ her er jeres nøgler. Nej, vi er nysgerrige på vores gæster. Jeg havde besøg af en dansk veninde, der var vidne til, hvordan vi tager imod gæsterne, og bagefter sagde hun: ’This is where the magic happens …’  Altså vores måde at byde velkommen er vores hemmelighed, mente hun. For The Norrmans er et sted, der indbyder til, at vi er sammen. På et normalt bed & breakfast vil gæsterne sidde ved hver deres bord – her sidder vi omkring det samme bord og spiser sammen,” fortæller Linda.

Selv om det er Anna og Lars, der er parret, der tegner The Norrmans, så har veninden Linda også en stor del af æren for succesen. Hun har droppet et job hos IKEA for at gøre værelser rent, tage imod gæsterne, støbe betongulve og alt det andet, som har forvandlet den gamle gård til et bed & breakfast.

"Det er Anna, der har visionerne, hun ser mulighederne. Og det er Lars og jeg, der fører ideerne ud i livet. Vi er bare et rigtig godt team.", siger Linda.

"Vi elsker bare at renovere og indrette …,"

Slut med rotteræset

Men hvordan havner tre svenskere overhovedet i en landsby på Stevns?

Anna og Lars møder hinanden i Oslo, og de tager ofte på ferie i København. Det ender med, at parret bliver forelsket i byen og flytter til København fordi ’danskerne er bedre til at hygge sig’. Lars arbejder først som konsulent hos SOS International, men samtidig kaster parret sig også ud i at renovere lejligheder og de ender med at købe et hus i Skodsborg, som de renoverer i stor stil.

Da den renovering er overstået, kaster de sig i stedet over ejendommen på Stevns. Linda er på det tidspunkt flyttet til Helsingborg for at arbejde i IKEA, men vælger at sige sit job op, for i stedet at være med til at forvandle den gamle gård til et bed & breakfast.

”Vi talte om, hvordan vi kunne stige af rotteræset. Vi besluttede, at vi ville åbne et bed & breakfast og gik på jagt efter en egnet ejendom. Sverige var ikke oplagt, fordi det er svært, hvis du som et lille overnatningssted gerne vil have lov at servere alkohol. Nordsjælland var alt for dyrt, så vi begyndte faktisk at lede på Møn. Men en dag, hvor vi var på vej tilbage mod København, valgte vi at følge Marguerit-ruten ind over Stevns og opdagede, hvor skønt her var. Så vi gik på mobilen, for at finde ejendomme til salg, og så fandt vi det her sted,” siger Lars og slår ud med armene.

Vi vil skabe et sted, hvor du ikke bare tager hen for at overnatte. Stedet skal være selve destinationen. Tænk på, når du fx tager til Barcelona, for at opleve byens mange attraktioner, og hvor det egentlig er lidt ligegyldigt, hvor du bor. Sådan skal det ikke være på vores bed & breakfast, vores sted skal røre dig. Det er også derfor, vi har social dining. Altså, vi har gæster, som ikke kendte hinanden i forvejen, men som krammer hinanden, når de rejser hjem efter et ophold her

Mikkel Adsbøl

The Norrmans PM

The Norrmans

The Norrmans PM

Instagramable

Så fællesskabet er en del af oplevelsen. Men gæsterne skal jo allerførst være klar over, at stedet overhovedet eksisterer. Og her kommer talentet for indretning og design ind i billedet.

Anna og Lars har i en årrække haft en Instagram-konto, hvor de deler ud af inspiration og gode ideer til indretning og rejser. Og det gør de så godt, at de har over 30.000 følgere. Det giver svensk tv SVT appetit på at følge parret, da de renoverer huset i Skodsborg. Da Anna og Lars rykker videre til Stevns, følger det svenske tv-hold med og følger også ombygningen her.

”Programmet Husdrömmar har over 1,3 millioner seere pr. afsnit. Så selv om det er en reklamefri tv-kanal har vi fået ubetalelig reklame,” siger Lars.

”Det er måske en forskel på at være dansk og svensk. Svenskerne er meget trofaste følgere, og de kører meget gerne langt for en oplevelse. En svensker kan godt finde på at køre to timer i bil, hvis hun på TV har hørt om et specielt lækkert sted, hvor de laver den bedste kaffe og serverer de bedste kanelboller,” siger Linda.

”Det er også forklaringen på, at vi har så mange svenske gæster. De kommer fra Gøteborg-egnen, og det sydvestlige Sverige, og de synes ikke det er langt at køre til Stevns.”

Det er også forklaringen på, at The Norrmans ikke har problemer med at trække svenskere til, trods den svage svenske krone.

”Altså, det kan godt være, at der er nogle, der vælger os fra, men vi har altså haft tæt på udsolgt hele året, så for vores målgruppe er den svage svenske krone ikke et problem,” siger Linda.

Foto:The Norrmans PM

Nye tider

De to første sæsoner har været hårdt arbejde – det ligger Linda og Lars ikke skjul på. Det er arbejde syv dage om ugen. Derfor bliver der også set frem til slutningen af oktober, hvor der bliver lukket ned for sæsonen. Forude venter en lang ferie, hvor der skal hentes inspiration på rejser til udlandet.

Men der er også større ændringer på vej, afslører Lars. Den daglige drift af The Norrmans bliver til næste sæson overdraget til et par fra København, sådan at Anna, Linda og Lars i stedet kan koncentrere sig om at skabe nye oplevelser og nye renoveringer: Blandt andet skal den gamle smedje i landsbyen Lund på Stevns forvandles til et overnatningssted. Stedet åbner til påsken 2020 med 12-13 sengepladser.

”Vi ændrer konceptet lidt næste år, for vi vil gerne højne madoplevelsen. Første år stod jeg i køkkenet hele tiden, og i år har vi haft et samarbejde med Rønnede Kro. Men fra næste år får vi et par ind til at drive stedet og stå for maden. Det er et kendt navn, så jeg kan endnu ikke afsløre, hvem det er, men de vil helt sikkert være i stand til at trække danskere hertil også,” slutter Lars.

TRE GODE RÅD FRA THE NORRMANS

  • Vær synlig på internettet og de sociale medier. Du kan starte noget helt ude på landet, og få folk til at komme og se det.
     
  • Vær personlig: Tal med dine gæster. Vi lever i en verden, hvor vi kommer længere og længere fra hinanden, men folk tørster stadig efter det her med at tale med hinanden. Sørg for at interagere, så det giver en oplevelse og skab opholdet sammen med dine gæster.
     
  • Vær klar til at arbejde som ’ind i helvede …’